Fără mașini în zilele de vineri? Propunerea făcută de Ministrul Mediului

Ministrul Mediului a venit cu o propunere care le-a dat de gândit șoferilor. Acesta le cere românilor ca, în fiecare vineri să renunțe la mașini și să circule ori cu transportul în comun, ori cu bicicletele. 

Fără mașini în zilele de vineri?

Ministrul Mediului își dorește să declare verzi zilele de vineri, prin acest lucru cerându-le cetățenilor ca în această zi a săptămânii oamenii să renunțe la mașini și să meargă cu mijlocul de transport în comun sau cu bicicleta. Totuși, acesta a precizat că cei care au mașini electrice, le pot folosi.

Tanczos Barna, ministrul Mediului a declarat că va comunica și colabora cu mai multe companii private care să-și invite angajații să adere la această inițiativă.

”În 2021 ne dorim să ajungem la această performanță ca 1 din 4 angajați să aleagă o altă modalitate de deplasare. Vom lansa invitații către companiile private astfel încât să fie cât mai mulți care aderă la această inițiativă. Vom lansa un dialog cu primăriile pentru a instaura gratuitate pe mijloacele de transport în ziua de vineri, cred că am avea un impact pozitiv”, a declarat ministrul Mediului

Potrivit Ministerului Mediului, prin intermediul campaniei se va introduce un set de măsuri pentru stimularea cetăţenilor în vederea renunţării la utilizarea autoturismului personal pentru deplasarea la serviciu şi înlocuirea sa cu transportul public în comun, biciclete, trotinete electrice, maşini electrice sau cu mersul pe jos.

Am ales ziua de vineri pentru că este de foarte multe ori zi scurtă, este oricum casual şi există deja acest obicei de a nu mai veni cu cravată, de a nu mai veni la ‘patru ace’ şi atunci pentru toată lumea poate să fie o alternativă mai lejeră varianta cu deplasarea cu alte mijloace de transport”, a mai spus ministrul.

Acesta a subliniat că a testat metroul în urmă cu două săptămâni, iar marţi s-a deplasat cu STB-ul, urmând să aleagă una dintre aceste variante de transport în zilele de vineri.

„Eu voi alege una dintre variantele de transport pe care le-am testat în ultimele săptămâni. Am testat acum două săptămâni metroul, ieri am venit cu RATB-ul… cu STB-ul. Am rămas cu RATB-ul, pentru că ultima dată am circulat acum 25 de ani când eram student cu RATB-ul, recunosc. Este o schimbare la nivelul fiecărei instituţii şi este în primul rând o schimbare de mentalitate la nivelul fiecărui cetăţean. Şi mie mi-a fost un pic ciudat să vin cu RATB-ul pentru că nu am mai circulat…. A trebuit să văd unde se cumpără biletele, a trebuit să văd care sunt rutele pentru că am uitat numărul autobuzelor, troleibuzelor şi tramvaielor cu care circulam în timpul studenţiei. Lucrurile se pot schimba dacă vrem să producem schimbare”, a mai spus Tanczos Barna.

Prim-ministrul Florin Cîțu a spus că va participa și el în campanie: ”Merg pe jos de foarte multe ori și voi merge și vineri”.

Reacția șoferilor la această inițiativă

Șoferii nu sunt deloc încântați de ideea ministrului Mediului. Ideea de a înlocui mașina personală cu bicicletă sau transportul în comun pentru a merge la serviciu nu le prea surâde românilor.

”Nu. Îmi este mai ușor, comod. Transport și copiii cu mașina. (…) E mai sigur și mult mai repede”, a declarat un șofer.

Dacă unii au spus categoric nu la ideea ministrului, unii s-au lăsat mai ușor de convins, însă cu o condiție, să fie vremea bună.

”Da, dar nu pe vremea asta”, spune altul care adaugă că îl nemulțumește călătoria cu tramvaiul.

Din 1 martie, patru noi tipuri de marcaje rutiere pot fi aplicate legal pentru a crea trasee sugerate pentru biciclete. Rămâne la alegerea administrațiilor locale dacă le vor aplică sau nu. Între timp, România are cea mai veche legislaţie din UE pentru biciclişti, iar infrastructură pentru biciclete este realizată pe trotuare, fără minime condiții de siguranță.

În Capitală sunt doar 5 piste pentru bicicliști avizate de Poliția Rutieră. Acestea însumează 10,36 kilometri. În ceea ce privește stațiile de încărcare pentru mașinile electrice, dacă în București sunt 200, în Timișoara sunt 44, în Constanța 40, în Cluj-Napoca 34, în Iași 27, iar în alte orașe mari precum Sibiul sunt doar 12 stații de încărcare.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *